Nieuws

Nieuw onderkomen voor Theaterschool Teylingen in voormalig bedrijfspand

Theo de With

Sassenheim - Het gebouw ligt een beetje verstopt achter garagebedrijf Ten Hoope. Wie echter een voet over de drempel zet, stapt in een wondere wereld van pluche stoelen, bijzondere decorstukken en de prachtige kostuums. “Ik noem het altijd een beetje mijn Efteling”, zegt Patrick de Ridder, die met zijn rechterhand Annemiek van der Ploeg een rondleiding geeft door het onlangs geopende onderkomen van Theaterschool Teylingen. De inrichting prikkelt inderdaad aan alle fronten de fantasie. het feit dat alles door vrijwilligers met de hand gemaakt is, dwingt nog meer respect af.

 

Beton

“Er was hier helemaal niets”, zegt Patrick de Ridder, het creatieve brein achter de theaterschool, terwijl hij om zich heen kijkt. “Er had hier een vleesverwerkingsbedrijf gezeten. Toen dat eruit ging, bleven er kale betonnen vloeren en muren achter.”

Daar is niets meer van te zien. Met decorstukken uit eerdere voorstellingen zijn de muren tot op de laatste vierkante centimeter bedekt. “Dat komt uit de musical ‘Oliver’”, wijst hij. “en dat uit ‘Quasimodo’ en die bloemenmanden uit ‘My Fair Lady’.”

“En allemaal met de hand gemaakt”, voegt De Ridder eraan toe. “Wij werken in Onze voorstellingen met echte decors. er wordt tegenwoordig In de theaterwereld veel met projecties gewerkt, maar wat mij betreft gaat er niets boven de ambachtelijke kant van theater. Wij zijn allemaal creatieve mensen.”

 

Bollenschuur

Theaterschool Teylingen begon een jaar of vijf geleden in de Andreasschool in Voorhout. “Mijn wens was om de musical ‘Oliver’ te doen”, zegt De Ridder. “We hebben een oproep Op Facebook geplaatst en daar kwamen heel veel kinderen op af. Het decor maakten we van karton. Na afloop dachten we: waar laten we dat decor? In eerste instantie komt dat bij jongerencentrum @hok in Voorhout. Later verhuisden we naar een bollenschuur in Noordwijkerhout. Toen we daar uit moesten, zaten we echt wel even met de handen in het haar. Tot ons grote geluk kwam een van onze vrijwilligers in contact met de eigenaar van dit leegstaande pand. We mogen het in elk geval voor tien jaar huren.”

Patrick de Ridder heeft zijn sporen wel verdiend in het theatervak. Hij stond zelf op het podium, maar opereerde als creatief brein vaker achter de schermen. In het verleden deed hij choreografie van producties als ‘Queen in concert’ en ‘Eurovisie Songfestival in concert’, maar met hetzelfde gemak maakt hij kostuums of bedenkt hij theaterconcepten.

Annemieke van der Ploeg kan op nog meer podiumervaring bogen. Zij speelde in verschillende musicals van Joop van de Ende. Zo was ze te zien in ‘My Fair Lady’, ’Mamma Mia’ en ‘Titanic’. Avond aan avond op het podium vindt ze wat lastig te combineren met haar gezin en dus draagt ze haar passie voor theater nu vooral over via Theaterschool Teylingen.

 

Bescheiden

“Nee nee, ik hoef niet zo nodig op de foto”, zegt Van der Ploeg bescheiden als de fotograaf binnenkomt. Die plek op de voorgrond laat ze graag over aan Patrick de Ridder. Zij opereert liever in zijn luwte. “Maar met haar kennis en ervaring is Annemieke wel heel belangrijk”, benadrukt De Ridder. “Onze leerlingen kunnen ontzettend veel van haar leren.”

Het leerlingenbestand bestaat al lang niet meer uit louter kinderen. Er wordt ook met volwassenen gewerkt. Zo wordt met een aantal vrouwen van middelbare leeftijd gerepeteerd voor de voorstelling ‘Menopauze’, die in oktober 2022 wordt opgevoerd In het eigen theateratelier in Sassenheim. “Al is het werken met volwassenen heel anders dan met kinderen”, zeggen ze eensgezind. “Kinderen zijn makkelijker te kneden. Ze zijn gewend om op school nieuwe dingen te leren. Volwassenen hebben als snel een eigen mening.”

 

Stoelen

Voor de grotere producties wijkt Theaterschool Teylingen uit naar theaters In de buurt, zoals De Muze in Noordwijk en ‘t Onderdak in Sassenheim. Kleine voorstellingen kunnen In het eigen onderkomen worden gespeeld. Er is zoveel ruimte in het voormalige fabriekspand dat er een theaterzaal met circa zestig stoelen is met daarnaast een fraai gedecoreerde foyer.

De paarse stoelen in de theaterzaal komen bekend voor. “Hahaha, ja dat kan kloppen. De Stadsgehoorzaal in Leiden heeft de oude stoelen vervangen voor nieuwe. Ze gaven de oude stoelen gratis weg aan particulieren en instellingen. Wij hebben van dit aanbod gretig gebruik gemaakt. Ik denk dat wij met ruim zestig stoelen de grootste afnemer zijn geweest.”

De Ridder en Van der Ploeg verheugen zich op het moment dat publiek op de paarse stoelen plaats neemt om van een voorstelling te genieten. Naast ‘Menopauze’ is hier begin 2022 ook de voorstelling ‘‘Allo ‘Allo!’ te zien, gebaseerd op de gelijknamige legendarische televisieserie.

De rondleiding gaat verder langs het naaiatelier, waar een vrijwilligster driftig aan het werk is achter een naaimachine. In een aangrenzende ruimte hangt en staat een ontstellende hoeveelheid theaterkostuums. “Het zijn er bijna 1300”, zegt Patrick de Ridder zonder blikken of blozen. “Allemaal in eigen huis gemaakt. We zijn nu al bezig met de kostuums voor de grote musical ‘Gravin van Holland’ over het leven van Jacoba van Beieren, die we volgend voorjaar in theater ’t Onderdak gaan spelen.

 

Joke Bruijs

Er is een repetitieruimte en op de eerste verdieping is een dansstudio gecreëerd. Voor het zagen en timmeren aan decors is een werkplaats ingericht. Patrick de Ridder strooit met namen. “Dit is de Wilhelminazaal en dit is de Ridderzaal. We hebben ook een Joke Bruijszaal. Joke Bruijs heeft een paar weken geleden ons onderkomen officieel geopend. Om niet te veel publiek te trekken, mochten we daar toen geen bekendheid aan geven.”

Het duo barst van de ideeën. “We willen heel graag iets gaan doen met dementerende ouderen of eens per maand een kunstcafé of een open podium.”

Patrick de Ridder sluit af: “Als ik maar kan creëren, ben ik in mijn element. Zelfs van een drol maak ik nog een roomsoes.”

 

Foto: Taco van der Eb

Bron: Leidsch Dagblad